tisdag, april 14, 2009

Vardagsrasism - ett hot mot grunderna i demokratin

Hej Hej

Nu är påsken över. Vilken toppenhelg. Vädret har gjort sitt till för att höja humöret och få mycket utfört. Trädgården är på G, min hustru är ju en bra organisatör/arbetsledare/utförare, själv är jag en gedigen hantlangare/utförare.

Fick höra en förfärlig historia häromdagen. En god vän till oss berättade om en man, med ursprung från Turkiet, som talade felfri svenska, hade utmärkta yrkeskunskaper och var i övrigt mycket integrerad i det svenska samhället. Han bjöds in till en arbetsintervju, efter att ha intervjuats först via telefon. Till saken hör, att han också valt att byta sitt namn till ett svenskt dito. När han kom till receptionen på arbetsplatsen, möttes han av en person som sa - tyvärr, jobbet är redan taget av en annan. Han blev nekad för sitt utseende, inget annat. Rent förjävligt och egentligen ett uttryck för den okunskap och rädsla som finns i Sverige - 2009.

Det här är vardagen för hundratusentals svenskar. Tom. jag som bott i Sverige sen 1970, har blivit nekad intervjuer, eftersom jag har ett finskt namn.  Vardagsrasismen är en värre grund för utanförskapet, än den rasism som finns hos fundamentalisterna i de ickedemokratiska partierna. Vardagsrasismen är svår att kontrollera eftersom den bekräftas av så många samtidigt som det i bland handlar om indirekta skämt till ovannämnda situationer. Jag blir så heligt förbannad över att vi i ett modernt samhälle visar prov på sådan intolerans gentemot duktiga medmänniskor. Blandningen berikar, glöm inte den tesen.

Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: