onsdag, april 22, 2009

Skattehöjningar?

Hej Hej

Vancouver tog sig vidare i Stanley Cup slutspelet. Hoppas att Mats Sundin hinner fixa till sin ljumsskada. Han är verkligen värd att få vinna ett slutspel i NHL. Familjen åker till Finland i helgen. Jag tänkte besöka Finlands nationalmuseum. Har aldrig varit där. Jag har blivit mer intresserad av finsk historia med åren. Spännande att få kunskap om mina och även min familjs rötter, hustrun är ju också finsk.  Jag tror att det landar vid att jag och grabben går på museum och hustrun och dottern går på shoppingtur. Det är en lågoddsare..:-)

Blev milt sagt förvånad över att moderaternas partisekreterare Schlingman kunde tänka sig skattehöjningar i kommunerna. Det måste ha svidit rejält hos de mest nyliberala moderaterna. Förvåningen består i att en moderat har skattesänkningar och välfärdsförsämringar som drivande livskrafter inom politiken. För en moderat är det viktigare att betala avgifter än att finansiera välfärden solidariskt. Därför är ett lite spännande att få följa de interna stridigheterna i denna fråga. Moderaterna på riksplanet har ju sänkt skatterna med oerhörda 80 miljarder kr och någonstans måste även de ta pengar för att finansiera den alltmer drabbade kommunala sektorn, och staten ska inte betala..:-( Kommunerna får ta smällen för regeringens cyniska spel med skattekronorna. Nåväl, vi får se vad som händer.

I övrigt är det ganska tyst på den politiska arenan, rent medialt. Märkligt, vi har snart ett EU-val och jag måste säga att medierna inte gör alltför stora avtryck kring denna valrörelse. Vi påverkas oerhört mycket av besluten i EU och det borde väl rimligtvis vara en skyldighet att göra betydligt mer offensiva reportage. Jag vet att SVT följer ett antal kandidater, och det är bra, men det räcker inte. Fram med mer EU-valstemperaturhöjande journalistik.

Tänker du rösta 7 juni. Jag tycker absolut att alla ska rösta. Våra parlamentariker har ändå mycket makt, och tillsammans kan vi socialdemokrater bryta den nyliberala dominansen i parlamentet. Det är ett höger-vänster val som vi ser framför oss. Rätten till schyssta villkor för arbetarna oavsett var de jobbar i EU, samtidigt som vi måste motverka klimathotet tillsammans.  Moderaterna vill att företagen ska ha än mer makt att dumpa lönerna, för att "stärka" konkurrenskraften. Moderaterna i EU har en väldigt låg profil i miljöfrågorna.

Ta tid och läs på, din röst kan bli avgörande.

Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: