tisdag, april 28, 2009

EU-valet och reklamen

Hej Hej

Först en liten ursäkt till er som läser min blogg. Jag tog lite långledigt och lovar nu att vara lite flitigare. I går hade jag en riktigt härlig politikerdag. Landstingsstyrelse + Skolnämnd. Var en aning mosig i kolan på kvällen.  Blir fortafarande förvånad över att effektiviseringarna på Akademiska sjukhuset går så långsamt. Jag anser dessvärre att den borgerliga majoriteten kapitulerat i frågan. Alla politiska initiativ som tas i effektiviseringsfrågorna kommer från oss i oppositionen. Måste också ge beröm till Landstingsdirektören som på ett tydligt sätt markerade i går att nu är det verkligen allvar. Landstinget måste agera avseende de minskade skatteintäkterna. Det är bra. 

Vi hade skolnämnd i går. För en gång skull röstade Fp med oss, och vi lyckades bromsa ett besparingsförslag inom skolan. Jag hoppas att konstellationen håller även i kommunfullmäktige på måndagkväll nästa vecka. Vore en seger för rättvisan i så fall. 

Läste att även Junilistan fått nobben av TV4 avseende reklam i TV. Det är bra. Jag tycker att de följer sina regler, bara riksdagspartierna får köpa tid, vilket också innebär att SD inte får köpa plats. Det är naturligtvis viktigt att partierna får marknadsföra sig, men i fall en TV kanal har satt upp ett regelverk, så är det bara att foga in sig i ledet.  Sen kan man ju tycka vad man vill om Junilistan. Det har inte presterat något av värde i EU-parlamentet. Den uppstickarroll som de ikläddes efter valet har förbytts i en "Osynligroll" under fem års tid. Alla de som valde Junilistan måste ju känna sig grymt besvikna och lurade.  Jo, jag glömde visst, det har torgfört en undersökning av hur mycket EU-parlamentarikerna närvarar samt hur de röstar i olika sammanahang. Oj, vilken storpolitisk insats..:-o Det finns institutioner som samlar in statistik, låt dessa informera om det insamlade materialet och försök att ägna er åt politik i stället. 

Såg som hastigast att en undersökning som publicerats i Helsingfors säger att barn i sju- till åtta årsåldern som sover mindre än 7,7 timmar/natt riskerar att få beteende- och koncentrationsstörningar, tom. kan utveckla ADHD.  Mycket av den psykiska ohälsan som drabbar barn- och ungdomar grundläggs i stress och bristen på god sömn. Jag sticker nog inte ut hakan när jag skriver detta. Min lekmannateori är att barnen får så mycket intryck under dagarna, tv, mobiler, datorer, kompisar, träningar, läxor osv. att de har svårt att få vardagens intryck att landa koncentrerat på insidan. Även jag som vuxen kan bli uppstressad efter att långt politiskt möte, där jag bearbetar alla diskussionerna, sätt er in då i barnens vardag när de inte har de vuxnas erfarenheter parat med att vi vuxna inte alltid hinner hjälpa till att bearbeta-vägleda kring alla frågorna som hopar sig. Min hustru och jag försöker vara strikta avseende sänggåendet för våra barn, det är inte alltid så lätt, men vi försöker. Det är viktigt att barnen-barnet, påbörjar sänggåendet i god tid, så att lugnet infinner sig tidigare. Sen är ju barn, precis som vi vuxna olika, vissa är kvällsmänniskor andra är morgonmänniskor.

Nu har det slutat att regna, solen sticker fram bland molnen och allt är möjligt i dag...

Vi syns i vimlet
Pyry


1 kommentar:

Unknown sa...

Hej.

Håller faktiskt inte med dig när det gäller Junilistan och reklamförbud i TV4. Detta då jag inte försår varför TV4 valt Riksdagen som norm. Oberoende vad vi tycker om Junilistan så är är de att av de största svenska partierna i Europaparlamentet och borde därför också få göra reklam. Nu tror jag dessutom att det har ändrats.
Sen så har jag rent allmänt svårt för att man försöker agera åsikts polis. Detta oavsett om det är TV4 eller någon annan som gör det.
Som någon klokare en mig en gång sa.
"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem.".