lördag, augusti 01, 2009

Sommaren fortsätter..ett tag till

Hej Hej

Ja, nu är jag tillbaka efter en tids bloggledighet. Sommaren är fortfarande ok och även om det regnar känns det som att det finns lite mer sommar att njuta av. Kräftpremiär snart och jag längtar till det goda sörplet, dryckerna och sångerna. Jag har verkligen inte tänkt alltför mycket på politik under de senaste två veckorna. Jag sörjer med familjen i Rinkeby som dog i branden. Tragiskt att en hel familj bara försvinner. Under lediga veckor tar jag mig tid för reflektion och eftertanke. Känner att jag sällan får möjligheter att sväva ut i grubblerierna och försöka plocka fram nya och mer kreativa idéer. Allt går så fort numera och vi ska ju hinna med att göra det mesta så effektiv som möjligt. Nåväl, jag har dragit igenom fyra böcker på knappt 14 dagar, lite verklighetsflykt. Läste bl.a. Odjuret av de svenska författarna Roslund och Hellström. En riktigt obehaglig bok som handlar om skuld och bestialiska mord. Mycket välskriven, men inget för den som blir berörd väldigt lätt.

Noterade också att Zlatan är klar för Barcelona. Bra jobbat. Han är värd att få vara med i världens bästa klubblag. Jag är säker på att hans karriär kommer att ta ett ytterligare kliv uppåt. Zlatan är verkligen en av världens bästa spelare.

Mitt favoritlag i allsvenskan, IFK Göteborg, har dessvärre tappat serieledningen. Förlusten mot Trelleborg, var rent onödig och slarvig. Hoppas bara det var en plump i protokollet. Nya tag framöver. Det kommer att bli en spännande höst.

S, V och Mp har skrivit en gemensam artikel i Aftonbladet som handlar om familjepolitiken. Vi vill införa begreppet Stjärnfamiljer. Familjer som likt stjärnor, lyser klara och spretar lite Det kan vara regnbågsfamiljer, ensamstående föräldrar, familjer som kanske har barnen på olika håll. Vi vill också stärka rätten för ensamstående kvinnor att få insemination, precis som vi beslutade om att lesbiska ska ha den rätten. Vi måste också anpassa barnomsorgen till den moderna familjebildningen. I dag förväntas det att när den ena vuxna ska börja sitt kvällsskift, måste den andra vuxna i familjen ta över vårdnaden av barnen på kvällen. Det är inte rätt, även ensamstående ska ha möjlighet till kvälls- och nattdagis. Möjligheten att kunna lämna föräldrapenningsdagar till viktiga personer som involveras i barnet liv i ett tidigt skede bör också prövas. Eller varför måste det bara vara två vårdnadshavare, kan vi prova möjligheten att få en fler dito till varje barn. Mycket måste moderniseras och diskuteras. Vi måste dock börja arbetat redan nu för att möta framtiden och nutidens behov av reformer i den viktiga och vardagsverkliga familjepolitiken.

Vi syns i vimlet
Pyry




1 kommentar:

Christian sa...

Jag kommer även i Riksdagsvalet 2010 rösta borgerligt.
Men jag har följt Pyry Niemi ett tag och skulle gärna rösta på honom om han var nr1 på S-Listan i Håbo.
Sen får Pyry själv avgöra om han tycket det är bra om en borgerlig sympatisör stödjer honom :).
Men då det verkar bli Hägglund överst ändå så vette sjutton hur man ska rösta här i kommunen.

Mvh

Christian