fredag, augusti 07, 2009

Hur är det med jämställdheten inom Moderaterna?

Hej Hej

Sommarvärmen består. Läste på dagens Text Tv att moderaterna är ett ojämlikt parti. Huvuddelen av de "tyngre" uppdragen innehas av män. Det är förvånade med tanke på att M aspirerar på att bli ett bredare parti, utan alltför mycket "överklassambitioner", men återigen visar verkligheten en annan sida. Den politiska besättningen i varje parti bör återspegla hur deras väljargrupper ser ut, moderaterna har också fler manliga sympatisörer, men för att bli riktigt vardagsnära måste M ha fler kvinnor bland de förtroendevalda. Det som också är förvånande är ju att deras kvinnoförbund offentliggör den här kritiken. Det får mig att tro, att kritiken internt i partiet är rätt stor och att det pågår en tuff diskussion inför det kommande nomineringarna. Intressant, moderaterna har ju betydligt svårare frågor att hantera, bl.a. den eskalerande jobbkrisen.

SSU kongressen var väldigt intressant. Jag lyssnade bla. till avsnitten om studiefinansiering, kriminalitet-rättsväsende, socialpolitik och hälso- och sjukvård. Duktiga talare, bra argumentation och debatter. Mitt i en pågående diskussion, avbröts samtalen och SSU´s "Röjare" bjöd på en härlig sånginsats. Våra SSUare från Uppsala var taggade och intresserade, jag bidrog med lite tips, och de var verkligen duktiga och jag har goda förhoppningar om att många av dem stannar kvar inom politiken framöver.

I morgon tävlar både Albin och Olivia vid Gurkspelen i Västerås. Ska bli trevligt och spännade och roligt att följa deras insatser. Vädret ska visst fortsätta att vara bra, så det kan bli en riktigt bra dag.

Jag kollade på Oliver Stones film, Plutonen, i går kväll. En ganska grym film om hur soldaterna i Vietnam, krigade lika mycket mot varandra som mot vietnameserna. Scenerna där de dödar civilister och bränner ner en by är väldigt otäck och realistisk. Det var några år sedan som jag såg filmen och den kändes fortfarande som hyggligt "ny".

Ja, det är fredag. Allt är möjligt.

Vi syns i vimlet
Pyry




Inga kommentarer: