tisdag, augusti 18, 2009

Frågor som inte är så vanliga, men viktiga

Hej Hej
I går var jag på första körrepet för terminen. En trevlig och avslappnad tillställning. Vår körledare Ingegärd är ett energiknippe och hon är verkligen inspirerande. Vi ska uppträda med ett kortare program på Håbo festdag 22/8. Vår arbetarkommun kommer också att ha ett eget bord med kringaktiviteter under samma festdag. Hoppas solen skiner rejält och att det blir mycket folk.
Läste på nätet att FP´s kommunalråd i Haninge tar timeout pga. alkoholproblem. Han hade tydligen varit rejält berusad på jobbet i fredags och problemen lär har funnits i ett antal år. Det är nog rätt vanligt att högt uppsatta politiker, chefer mfl. kan vara på gränsen. Mycket representation, hård press på jobbet, långa arbetsdagar osv. Givetvis måste han precis som andra också genomgå en ordentlig behandling, men den här gången tror jag att han får sluta helt med alkoholen för att få förnyat förtroende från Fp.
Jag har fått rätt intressanta frågor i min facebook grupp - Pyry Niemi till riksdagen 2010. Bl.a. vad jag tycker om surrogatmödraskap, och plikten för svenska läkare att genomföra omskärelse på pojkar. När det gäller surrogatmödraskapet, dvs. kvinnor som väljer att föda ett barn genom insemination eller föra in ett befruktat ägg i livmodern men som sen lämnar över vårdnaden av barnet till annan förälder, är jag för den möjligheten. I Sverige har vi en lagstiftning som säger nej. Frågan är förvisso kontroversiell, vissa påstår att kvinnor i tredje världen kan utnyttjas mot sin vilja för billiga pengar att genomföra detta. Det är möjligt, men jag tror att det går att skapa etiska principer som styr bort den typen av beteenden. Jag tror att HBT personer och heterosexuella, infertila par som ensamstående, kan få större möjligheter till att få barn på det viset och på det viset också kunna ge en bra omvårdnad till barnen när det är så motiverade som blivande föräldrar. Vårt parti har inte offentligt tagit ställning i frågan, jag dryftar endast min egen uppfattning.
När det gäller omskärelse av pojkar i Sverige har SKL, - Sveriges kommuner och landsting, gått ut med en tydlig rekommendation om att landstingen ska genomföra den typen av ingrepp. Ungefär 3 000 pojkar omskärs i Sverige varje år, 1000-2000 av pojkarna får sin omskärelse utan att legitimerade läkare genomför ingreppet. Det är naturligtvis inte acceptabelt. Dessa småpojkar ska ju givetvis ha samma rättigheter som andra som opereras, att det sker under strikta former som regleras av hälso-och sjukvårdslagen. Landstingen har dock ingen skyldighet att betala för ingreppen. När vi kommer till ev. religiösa ställningstaganden, låter jag andra sköta den diskussionen.
Vi syns i vimlet
Pyry

1 kommentar:

Unknown sa...

När det gäller manlig omskärelse så tycker jag att det är mycket enkelt. Visst så kan våra landsting utföra det, men efter som det är en icke medicinskt nödvändig operation så ska man betala den själv. Dessutom så ska man vara myndig innan operationen genomförs. Att på tvinga spädbarn en stympning tycker jag inte är ok oavsett vad religionen säger. Men jag har inget emot att folk väljer att genomföra det, men det ska vara ett val!