fredag, augusti 28, 2009

"Föregångslandet Sverige" - Moderaternas verklighetsflykt

Hej Hej
Solen fortsätter att värma. Det är så gött med förlängd sommar. När jag åker pendel in till Stockholm på mornarna läser jag en del. Fn. läser jag Hillary Clintons - Levande Historia- som beskriver delar av hennes tid som First Lady. Jag har tidigare läst Bill Clintons memoarer, vissa av berättelserna är av naturliga skäl väldigt lika. Hittills verkar Hillarys bok vara bra, har läst hälften ungefär. Bills bok var också bra, rätt omfattande- 1100 sidor..Nåväl, jag är glad i alla fall att USA återigen har en president som är demokrat. Bra att han valde Hillary Rodham Clinton till utrikesminister.
Moderaternas stämma är som ett eko från rymden. Reinfeldt kliver ner från sitt rymdskepp och talar till massorna. Sverige ska bli ett föregångsland, med ett statsbärande moderat parti vid rodret. Regeringsmakten har berusat Reinfeldt och moderaterna så innerligt att de fullständigt missat sin omvärldsanalys. I föregångslandet Sverige:
- är 10% öppet arbetslösa
- har vi Europas näst högsta ungdomsarbetslöshet
- ökar utanförskapet dramatiskt
- blir statsskulden - 150 miljarder nästa år ( när vi lämnade var det överskott på 85 miljarder)
- finansieras de högavlönades skattesänkningar genom utlandslån på 15 miljarder/år
- har vi ett skattesystem där de som arbetat hela livet, får betala mer i skatt än de som arbetar i dag..
- har komvuxutbildningarna minskats med 40 000 platser sen 2006, vi skulle behöva minst 50 000 dito för att klara omställningen inför högkonjunkturen..
Listan kan göra lång. Visst förstår jag att moderaterna vill sitta kvar, men deras brist på förståelse kring människornas vardagsverklighet i kombination med alla strypningar av livschanser för de unga, de långtidsarbetslösa mfl. gör att retoriken rimmar illa till praktiken och handlingskraften.
Sverige är ett bra land, men jag är säker på att det som är bra med Sverige håller på att grumlas, inte dramatiskt, men tillräckligt snabbt för att var och en ska förstå att Reinfeldt och moderaterna och den nyliberala alliansen inte är dugliga att styra Sverige om vi ska förbli ett föregångsland. Jag längtar till 19/9-2010.
Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: