tisdag, augusti 25, 2009

Ööörebro- en tisdag

Hej Hej
Sitter på hotellet, Scandic Grand i Örebro. Efter en inspirerande dag med fyra PRO distrikt och spännande föreläsningar, känner jag mig förhoppningsfull inför morgondagen. Jag håller mitt pass om medlemsvärvning på förmiddagen i morgon. Det har blivit helt uppenbart för mig att ett rättvist skattesystem för alla kan bli en viktig valfråga. Det är ju märkligt att pensionärerna som betalat in uppskjuten lön under hela yrkesaktiva tiden, måste betala mer skatt än jag och alla andra som har förvärvsarbete i dag. Givetvis måste vi skapa en modell som är rättvis, inte så enkelt men nödvändigt.
Roligt att fotbollslandslaget vann öppningsmatchen i EM i Finland. 3-0 mot Ryssland känns bra och jag är säker på att damlandslaget kommer att gå långt.
Fick en fråga i dag från ett antal kollegor, var är vår ideologiska kompass- Vad vilja socialdemokraterna inför 2010. Stora delar bestäms vid partikongressen i höst, men redan nu har vi lagt fram konkreta förslag som kan fungera idag och för framtiden. 50 000 nya utbildningsplatser för omställning inför framtidens arbetsmarknad. 15 miljarder till kommuner och landsting för att utveckla välfärden, sänkta skatter för pensionärerna, tredelad föräldraförsäkring, sänkta arbetsgivaravgifter för de som anställer ungdomar osv. Det finns en bra grogrund, tillsammans med Mp och V kommer vi att vara det moderna alternativet som för Sverige vidare om framtida utmaningar. 19/9 nästa år avgörs det och det blir säkert spännande, men jag tror nog att väljarna redan nu är trötta på en svag och duckande alliansregering.
Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: