fredag, augusti 14, 2009

Rättvis vård, kräver prioriteringar...

Hej Hej

Hörde av en partikamrat i går att några vårdcentraler i Stockholm, hade ombett patienter att komma till vårdcentraler för en kontroll när patienter berättat att de har träningsvärk.Intressant, deras ersättningssystem bygger nämligen på att främja så många besök som möjligt, i fall besöken behövs eller ej är inte särskilt intressant, det viktigaste är att folk tar sig till vårdcentralerna så att de kan plocka hem så mycket pengar som möjligt. Det är också så att i Stockholm är hälften av vårdcentralerna i privat ägo. Jag påstår att det sker "överbehandlingar" för att tjäna stålar, samtidigt som ägarna plockar hem ökade vinster. Dina och mina skattepengar går till onödig vård, som vinsterna från denna onödiga vård ges till ägarna till vid de vinstdrivande vårdcentralerna. Jag förstår att privata företag måste ha vinst, men inte som en följd av ett uselt system där andra, mer behövande människor kan få sämre vård, pga att pengar betalas ut till vårdinsatser som inte behövs. Det här är riktigt dåligt och mycket orättvist. Jag blir så in i Norden förbannad på den här typen av välfärdsslöseri. Rättvis vård kräver prioriteringar, vi socialdemokrater anser att vård ska ges utifrån behov, plånboken får aldrig styra dessa vårdprioriteringar.

Jag ska göra ett seriöst försök att spela golf i eftermiddag. Vi får se i fall tummen håller. Jag låter som en riktig gnällspik som hela tiden återkommer till en tumme, men jag saknar golfen, så är det bara..:-)

Opionionsläget är stabilt över sommaren, utöver mätningen från United Minds, där SD ligger på riksdagsnivå. Ser framemot kommande mätningar också, men det är ju inte förrän vid valet som vi vet resultatet. Jag tror dock att vi nått botten och att det sakta men säkert kommer att klättra uppåt.

Ja, nu är det snart helg, något tänkvärt att ta med sig..

Min är du, och din är jag
Självklart som ett andetag
Du är låst inne
djupt i mitt sinne.
Nycklarna kom bort en dag
se´n jag stängt med dubbla slag..

Trevlig helg
Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: