tisdag, juni 02, 2009

Efter sol kommer regn...

Hej Hej

Efter några dagars härlig pingstvärme, är det dags att trycka igång bloggen igen. Det blev minsann ett abrupt slut på den härliga sommarvärmen, i Bålsta är det knappt 8 grader just nu...brr...

Nåja, det har varit en innehållsrik helg, med spännande sportresultat och dessvärre den tragiska flygolyckan hos med Air France. Det är alltid tragiskt när det sker och jag känner stark sympati för de anhöriga till offren.

EP-valrörelsen är mycket intensiv för närvarande. Jag ska ut i eftermiddag igen och dela ut flygblad och snacka med väljare. Känner att det kan gå bra, men i aint over until the fat lady sings.. och det är verkligen nyckfullt kring valdeltagandet. Svårt att mäta av, men jag hoppas att den ökande förtidsröstningen gör att fler väljer att rösta totalt sett. I går när Reinfeldt och Borg började någon slags turne, insåg jag att moderaterna är aningen desperata. De kommer säkert att få bättre valresultat än förra gången, men jag bedömer att M haft större förväntningar än så eftersom det är det regeringsbärande partiet. Deras ambitioner för Europa politiken är låga, och de vill verkligen göra så lite som möjligt för att minska arbetslösheten och klimatpåfrestningarna i Europa. Tyvärr, måste jag säga att Moderaterna känns omoderna och bakåtsträvande. Reinfeldt försöker se ut och agera som en grå fd. ambassadör, utan karaktär men med fötterna så djupt förankrade i nyliberalismen att hans politiska nyansering blir Svart-Vit. Allt vi gör och gjort är dåligt, allt vi tänker göra är omodernt. Tyvärr har ju inte heller statsministern gjort några alltför moderna utspel. När han dissade sing konservativa kollega i Tyskland  - Merkel, bröt han sina konventioner i ett desperat försök att få en nationalistisk yra kring att regeringen fortfarande inte betalat ut en spänn till fordonsindustrin av de 28 miljarder som är riktade till nämnda industri. Det känns verkligen som att Reinfeldts regering och han själv håller på att tappa greppet. Desperation och brist på kreativitet brukar sällan vara ett bra koncept för de som är satta att styra och regera. Vi har det så med våra moderater i Håbo, tillsammans med Bålstapartiet och Kd, de är också desperata och nästan försatta i ett läge av fältkoma. Nu börjar deras engagemang kring att förstöra välfärden urholkas rejält och vardagsverkligheten har kommit i kapp.  Sverige behöver en ny rödgrön regering, Håbo behöver en ny rödgrön majoritet, Europa behöver fler sossar i parlamentet....

Så är det och det ska jag fortsätta att kämpa för
Vi syns i vimlet.
Pyry

1 kommentar:

Mattias sa...

Lite kyligt väder kanske är bra för bloggandet, själv har jag fått iväg tre inlägg i min 2009-blogg. Ska kanske även försöka skriva något i min Tema-blogg om professionella frågor; som i mitt fall har med statistik, analys och miljöfrågor att göra.

Ser ut som om jag får en fast tjänst på det jobb jag började i januari, känns fint. Så jag behöver inte skicka in mitt cv till Trenide. *smile* Men vem vet, jag kanske gör det ändå fram över - lite beroende på hur det känns på jobbet i slutet av året, eller året därpå ...

Och så ska man rösta till helgen - hjälp!! Jag har varit dålig på att lyssna på debatterna, men det känns ändå så ljummet. Vet att det är viktigt, men det är svårt att bli engagerad. Är lite politiskt bränd sedan min korta tid som tjänsteman i Riksdagen. Men vem vet, jag skulle kanske kunna engagera mig i något annat parti - jag har ju röstat både rött och blått under åren.