tisdag, juni 23, 2009

I fall golfen är en värdemätare på mitt humör...

Hej Hej

Nu är det verkligen, verkligen sommar. Bara poolreparatören kan komma hem till oss också, så kommer sommarfeelingen att vara riktigt ultra-total. Vi har en läcka i vårt poolaggregat- dvs. cirkulationspumpen, den måste en fackman laga. Jag har lärt mig en del av att följa Stefan som är pooltekniker (eller vad han nu har för titel). De enklaste reparationerna löser jag själv, men i bland ringer vi honom. Han är bra och pålitlig. Min hustru Christine tycker att han är snygg också..;-)

Ja, så var det golfen... Har spelat alldeles för lite. EP-valet tog mycket tid och jag fick inte riktigt den där härliga försäsongsstarten. Måste spela lite oftare. I fall söndagens resultat skulle vara en värdemätare på mitt humör, borde mitt humör vara - botten... men det tar sig nog allteftersom säsongen flyter på. Jag var ute och tog en löprunda i går. Har inte sprungit på ett tag, kändes rätt ok även om stegen var långsammare än vanligt. Lika bra att mjukstarta igen.

Kul att vårt U21-landslag har chansen till avancemang i från gruppen. Jag ska nog kolla matchen mot Serbien i kväll. Det finns många framtida a-landslagsmän i det här laget.

I fall alla kommuner och landsting följde FN´s barnkonvention skulle vårt samhälle se annorlunda ut. Jag inser utmaningen med att ta hänsyn till barnens bästa vid varje beslut. Intentionerna är mycket lovvärda och möjliga att genomföra, trots att det finns svårigheter. Tänk i fall beslut om förändringar i skolverksamheterna alltid genomfördes i samverkan med skolornas elevråd. Tänk om beslut om barnavgifter inom vården diskuterades med barnen innan de beslutades osv. Jag tycker att vi politiker, generellt är dåliga på att ge barnen/ungdomarna möjligheter till inflytande och påverkan kring samhällsutvecklingen. Förvisso är rösträttsåldern på 18 år bra, men det måste finnas fler forum för barnen/ungdomarna att göra sina röster hörda. I Mora finns ett "ungdomsparlament", det tycker jag är bra. I Håbo har ungdomarna fått möta politiker för att diskutera viktiga frågor, det är också bra. Men det behövs mer aktiviteter. Varför inte starta barn-ungdomspaneler på nätet i samverkan med politiken. Varför inte låta denna panel vara remissinstans kring större frågor som berör samhället. Vi kanske ska ha ett ungdomsparlament en gång om året i kommunen, där barnen/ungdomarna fick debattera och vi politiker fick vara publik. Behöver inte vara i fullmäktigesalen, vi kan ju vara publik på nätet också. Vi kan ju faktiskt chatta....Jag hävdar att det finns ett genuint intresse hos barn-ungdomar kring samhällsfrågor. Det måste dock var rätt frågor, inte såna frågor som vi vuxna tror är viktiga. Frågan om IPRED är en sådan fråga där vi inom politiken är långt efter i uppfattningar och initiativkraft. Här skulle givetvis en större debatt tagit form för flera år sedan, då hade säkerligen inte fenomenet Piratpartiet uppstått. Det finns saker att göra, jag tänker jobba vidare med frågorna. Har goda partivänner - Fredrik och Lars-Göran, som engagerat sig lokalt kring ungdomsfrågor. Jag ska ta lite coachning av dem.

Vi syns i vimlet
Pyry




1 kommentar:

Unknown sa...

Har aldrig riktigt förstått mig på Golf som sport. Tror det beror på att man varken använder krut eller högoktanigt bränsle.;)