måndag, juni 08, 2009

När strålkastarna har slocknat ... vardag igen

Hej Hej

Jag borde väl göra en noggrann eftervalsanalys, men känner mig lite sliten efter flera veckors EP-kampanjande.Några korta kommentarer dock. Det känns surt att Piratpartiet kommer in, även om jag flaggade för det.  Det finns trots allt tre fördelar med att piratpartiet kommer in i parlamentet.

1. De lyckades mobilisera yngre killar 18-30 år att gå och rösta. Det är viktigt att även de yngre faktiskt tränar sig i demokrati. Tänk på att vi endast haft t.ex. kvinnlig rösträtt sen 1921. Det finns oerhört många länder med skendemokrati - Vitryssland, eller ren diktatur Nordkorea. Vi ska vara stolta över rösträtten. 

2. Deras mandat i EP- gör att Sverigedemokraterna inte kommer in. Det är ett sunt tecken, i en i övrigt rasistisk och invandrarfientlig valrörelse i många delar av Europa.

3. Deras inträde gör delvis att Junilistan, tack och lov, åker ur. Detta populistiska icke-parti som inte lyckats åstadkomma någonting under sin fem år i parlamentet.

I övrigt är jag helt övertygad om att Piratpartiet åker ur vid nästa val. Det är ett parti med en fråga. De väljer att inte ta ansvar för någon annan av de viktiga frågorna som freden i Europa,miljön, sysselsättningen, ekonomin, jämställdheten, mänskliga rättigheter, asylpolitiken osv. Det är viktigt att värna integriteten på Internet, men inte ens den frågan hamnar särskilt högt bland övriga frågor som berör och engagegar väljarna.

Slutligen kan jag glädjas över det något högre valdeltagandet. Vi socialdemokrater fick 140 000 fler röster än i förra valet. Det är bra, även om vi inte gick framåt eller bakåt.  På det viset är det ok, men jag är inte nöjd. Jag hoppades på 30%, nu blev det inte så och nu börjar nästa valrörelse. Jag ska dock inte vara i någon valstuga på ett tag. Min hustru Christine tyckte att jag borde dra av för dubbelt boende i samband med valrörelsen, eftersom jag besökte valstugan så ofta. Det var nog sant, men det var nog mer sant att jag delade ut flygblad vid Bålsta Centrum, pendeltågsstationen i Bålsta, delade ut I Uppsala, Knackade dörr vid Mansängen i Bålsta, deltog i EP-debatt, samtalade med frågvisa väljare...Mina goda partikamrater Lars-Göran och Agneta gjorde toppeninsatser. Ett tack även till Thomas, Fredrik, Marcus, Eva S, Eva H, Jan, Ingrid, Ulla mfl. 

När strålkastarna har slocknat... Tomas Ledin berättade någon gång om tomheten efter en spelning. Så känns det i dag. Jag är lite urlakad. Behöver en energikick helt enkelt. Har inte spelat golf på en vecka. Dags att ta fram setet och svinga lite. 

Slutligen tackar jag kören Envisorna, som jag har förmånen att få sjunga med, trots att jag missar alltför många repetioner pga. av politiska möten på måndag kvällar. Vi hade sommarkonsert i går i Kalmar kyrka. Det kändes bra och lät riktigt hyggligt. Det var en bra klang och jag behövde nog får sjunga av mig lite..:-)

Vi syns i vimlet
Pyry

1 kommentar:

Unknown sa...

Känner någon form av lättnad efter som vi inte tappade, men tycker att valet blev en besvikelse.
Hoppas att vi i S kan ta detta val som avstamp för kommande val.
Sen så hoppas jag fortfarande att Ardalan eller Evin får nog med kryss.
När det gäller Piratpartiet så tror jag inte heller att de håller efter nästa val, tror dessutom att de kommer få betydligt svårare att ta sig in i riksdagen. Dock så tror jag att att de har större chanser att hålla sig kvar än vad Junilistan eller Nydemokrati på sin tid hade. Detta för att Piratpartiet faktiskt har en kärna av ideologer. Precis som SD så finns det en kärna av personer som samlas runt sina tankar och jobbar för dessa. PP är inte bara ett gäng gnälla tonåringar som vill stjäla musik och om man tror det så underskattas de.
MP tog sig in och höll sig kvar. Tror som sagt de kommer nog få det tufft, men möjligheten finns nog.

Sen så ska du ha tack själv för valarbetet.