onsdag, juni 03, 2009

Jag är så in i h-e arg i dag.....

Hej Hej

I går var jag med om ett historiskt svek i Håbo kommuns historia. 133 elever fick beskedet, 9 dagar före skolavslutningen att deras högstadieskola skulle stängas. Elevernas 266 föräldrar var givetvis lika förtvivlade. Majoriteten i kommunen, som består av M, bålstapartiet och Kd, har enats om ett internhyressystem som är underfinansierat. Det betyder att skolförvaltningen får en summa pengar, som det ska återbetala till Miljö- och tekninkförvaltningen för de lokaler som används för skolan. Pengar som flyttas inom kommunen. Skolförvaltningen har för lite pengar, då tar det bort en lokalkostnad, tvingar fram en flytt som är helt onödig samtidigt som miljö-teknikförvaltningen får en tom lokal, och övriga skolor får mycket trångare i sina lokaler. Är det inte sjukt så säg...

Vi och Fp röstade givetvis nej till dessa tokerier, centern hade gjort likadant i fall det haft en ordinarie plats i nämnden. Jag som v. ordförande i skolnämnden, trodde  att Miljöpartiet som fått förtroendet att sitta på en S-plats i nämnden skulle rösta nej också, men icke, fem minuter före sammanträdet fick jag information om att de skulle rösta med majoriteten. Fem minuter. Jag är så in i helsike förbannad över detta knivhugg från de lokala miljöpartisterna. Vårt samarbete med Mp i landstinget fungerar jättebra, likaså nationellt, sen finns det defintivt lokala avvikelser. Pga. de få lokala miljöpartisternas svek, tvingas nu 133 elever att byta skola under hösten, utan några egentliga skäl. Det går att finansiera dessa lokaler, vi har hittat pengarna tillsammans med kommunens ekonomiavdelning och jag sa även så på nämnden. Men icke, att M och Båp skulle svika barnen visste vi ju, men miljöpartiet. Jag häpnar.

Vi kan inte sätta lokalkostnader mot pedagogik för barnen. Det är ett nattsvart läge i Håbo kommun fn.Jag och socialdemokraterna kommer att ta initiativ för att skapa ett Skollyft i Håbo, som bygger på långsiktig samverkan mellan politiker, elever, föräldrar, personal kring en utveckling i förskolan-skolan-gymnasiet som vi alla kan ställa oss bakom för att slippa den här typen av desperata panikåtgärder från korkade lokalpolitiker.

I valrörelsen rullar det på..I kväll blir det dörrknackning och flygbladsutdelning. Det känns som att vi fortfarande har medvind och jag hoppas att det blir ett högre valdeltagande än i förra valet. Jag har mött många fler som ställer frågor om allt möjligt från Ipred till klimatfrågor. Väldigt roligt. Valrörelser är oftast roliga, den här känns extra kul eftersom det var ett tag sedan.

Avslutningsvis säger jag så här:
-Yviga skägg kan inte ersätta kloka hjärnor-

Vi syns i vimlet
Pyry

1 kommentar:

Unknown sa...

Om jag vore Miljöpartist och skulle knacka dörr i gröna dalens upptagningsområde skulle jag kräva poliseskort. Det är ett häpnadsväckande svek de gjorde. Som sagt av M och BÅP väntar man sig inte mer, men trodde mer om MP.