onsdag, juni 10, 2009

Den nya valrörelsen har börjat...

Hej Hej

Behövde en bloggfri dag för att samla kraft och energi. Känner mig hyggligt stark och sugen på nya utmaningar i det politiska arbetet. Vi har ett kyrkoval i september, det kommer jag att bevaka men hjälp av våra toppkandidater i Håbo, bl.a. Fredrik Anderstedt och Linnea Hagelin. Jag är inte med Svenska kyrkan, men jag göra mitt bästa för att vi gör ett bra resultat även här. Ett viktigt val, inte minst för att motverka möjligheterna för SD att bli än mer etablerade i Sverige. 

Den andra valrörelsen, inför den allmänna valet 2010, började 21.00 i söndagskväll, då vallokalerna stängde. Vi har stora utmaningar i partiet och vi kommer att  övervinna dessa. En viktig del i arbetet är att mobilisera våra kärnväljare att rösta på oss då. Jag och många fler vet att vi har 60% väljare som sympatiserar med socialdemokraterna,  men som valde att avstå från att rösta i EP-valet. Det är en första utmaning att få våra sympatisörer att känna delaktighet och möjlighet till inflytande. Värdegrunden är viktig för oss socialdemokrater. Den måste bli tydligare och mer synlig. Det handlar om hur vi ser på samhället. Ett samhälle där egot får plats eller där alla får plats.  Jag håller på det sista. När vi vill investera i människors livschanser, vill moderaterna strypa och begränsa livschanserna. Vi vill att varje individ ska få chansen till ett livlångt lärande och möjligheter till omställning. Moderaterna vill att individen, ska vara klar med sitt livsval, i samband med studenten från gymnasiet. Här är en stor och tydlig skiljelinje mellan oss M. Det måste synliggöras och torgföras. 

M har varit skickliga med att få in egotänket hos även våra kärnväljare, jag har ju fått en skattsänkning, då kan jag konsumera och köpa mer produkter och tjänster. Dessvärre har denna skattesänkning för varje enskild indvid skapat ett stort och svart hål i statens finanser. Kommunerna och landstingen går på knäna och skär ner verksamheter. Skolorna, äldreomsorgen och hälso- och sjukvården drabbas rejält. Här går en tydlig skiljelinje, som vi måste förklara för våra väljare och andra. Den gemensamma välfärden är viktigare än en skattesänkning för de som redan har det hyggligt. Våra barn och gamla, får inte drabbas pga. en kortsiktig Egofixering. Vi har det skapligt i Sverige, men klyftorna ökar alltmer, och tillgången på välfärdstjänster, framförallt till de som inte har privata försäkringslösningar, beskärs så snabbt att vi snart inte talar om en välfärd, utan ett samhällsstöd med minimikrav. Det kan vi aldrig acceptera som socialdemokrater. Denna skiljelinje är så påtaglig, att det börjar bli riktigt synligt och otäckt. Hade jag varit husbyggare, hade jag sagt att vi fått sprickor i grunden..Det är inte att leka med. 

Jag och våra andra socialdemokratiska företrädare, har ett stort ansvar att förklara varför Egosamhället leder till utslagning och utanförskap. Framgång kräver rättvisa, rättvisa skapas när alla tillsammans bidrar till den gemensamma välfärden, efter förmåga och kraft. Här har vi valrörelsens kärna. Den kommer jag att arbeta för, i samtalen, skrifterna och debatterna.

Vi syns i vimlet.
Pyry

Inga kommentarer: