fredag, maj 29, 2009

Ett jämställt Europa i sikte...

Hej Hej

En härlig dag i vardande. Solen skiner, verkligen vacker himmel och pingsthelgen förväntas bli riktigt varm och go. Jag ska fortsätta att valarbeta i Bålsta och även jobba vid LO-tältet i Uppsala, vid deras Pridefestival. Det känns som att valtempen höjs rejält och jag hoppas verkligen att vi får ett högre valdeltagande än förra valet. Det är 200 000 som förtidsröstat redan, dubbelt så många som förra valet. 

Byggnads genomförde en viktig aktivitet i går i Waxholm. Nämare 100 byggnadsarbetare inkl förbundsordföranden Johan Lindholm, Ardalan Shekarabi, Marita Ulvskog och Jytte Guteland, förtidsröstade i Waxholm. En symboliskt viktig händelse, för att påminna oss om Lavaldomen och att vi aldrig inom arbetarrörelsen kommer att rucka på principerna för kollektivavtalen. Det ska vara schyssta villkor för alla arbetare, oavsett vilket land i Europa som de kommer i från eller ska arbeta i. 

Har du tänkt på att regeringen i huvudsak lånar till skattesänkningar åt männen i Sverige. Det är en effekt av den orättvisa politiken i Sverige, men också i Europa. Kvinnor arbetar mer deltid, har fler visstidsanställningar, har lägre löner för likvärdiga arbetsuppgifter, tar ut mycket mer föräldraledighet än männen osv. Det innebär också att vi män, per automatik med högre genomsnittslöner får mer av skattesänkningarna, som lånas utomlands. Vi socialdemokrater får inte ge upp den kampen, ett jämställt Sverige och Europa. Vi anser bl.a. att varanann damernas ska gälla vid tillsättning av ledande poster inom EU. Vi anser att Europa parlamentet ska ha lika många kvinnor som män osv. Precis som vi vill att det ska vara i Sverige. Det är en viktig signal och framförallt en säker grund för att kvinnornas rättigheter och strävan efter likvärdiga löner prioriteras betydligt högre. 

Jag känner mig lite hänryckt i dag och tänkte avsluta med en dikt av Eeva Kilpi:

- Säg till om jag stör, sa han när han steg in, så går jag med detsamma.
   Du inte bara stör, svarade jag, du rubbar hela min existens. Välkommen -

Glad pingst
Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: