tisdag, maj 05, 2009

I bland blir jag så arg...

Hej Hej
I dag är det lite kallare. Våren har fått en lite tillbakagång, men den är förhoppningsvis tillfällig. Skulle nog säga att vi är i ett normalläge avseende årstid och väder.
I går hade vi kommunfullmäktige på kvällen. Majoriteten bestående M, Båp och KD, var skoningslöst ointresserade av att bistå med extra pengar till de hårt drabbade verksamheterna i Håbo kommun. Nu får barnen och delvis de äldre stå för kalaset när kommunen tvingas spara pga. att staten sänkt skatterna med 85 miljarder kr. Jag har sagt det förut att staten också lånar 15 miljarder kr/år för att finansiera skattesänkningarna för de allra rikaste. Det är så skjut och egentligen cyniskt att jag får gåshud. Hur kan normala människor bete sig på det viset. Regeringen borde veta hut, och majoriteten i kommunen likaså. Jag anser att deras strävan efter att ta ansvar bygger på ohelig allians med sin egen regering. Visa vilka ni står närmast - Håboborna eller Anders Borg.
Jag är en man som brukar stå för mitt ord, men i går var jag tvungen att yrka återremiss på ett ärende om att införa ett ekonomisutskott i Håbo kommun. Jag tilltalas av idéen i dessa tider, men fick mig en rejäl tankeställare när ordföranden sjabblade bort propositionsordningen i fullmäktige och antingen medvetet eller omedvetet tvingade fram en modell där hela vårt ombudgeteringsförslag lades mot övriga, så även med Centerns och Mp´s. Det blev helt fel, eftersom vi hade yrkat på respektive beslutsförslag i ärendet. Därmed blev det ingen direkt omröstning om borttagande av besparingar för skolnämnden, som vi hade yrkat på. Utan hela paketet med olika alternativ jämställdes med varandra. Väldigt olustigt och vi kommer att överklaga hela förfarandet. Vet att en representant från Centern gjort detsamma. Med detta i bagaget + majoritetens totala brist på kompromissvilja gjorde att jag till slut la fram ett återremissförslag ang. Ekonomisutskottet. Jag är säker på att vi får en enhetlig arbetsordning och förslag på arvoden till nästa KS, vilket vi inte hade i går.
Pajaskonster i politiken gör mig alldeles svettig. I bland funderar jag på i fall Håbo kommuns politiker befinner sig mitt i ett tivoli. Vi i oppositionen sitter på läktaren och kollar in i manegen. Majoriteten springer ut och in och gör sina konster, vi applåderar inte utan kollar med visst vemod hur vår fina kommun håller på att raseras, bit för bit, utan pardon och konsekvensbedömningar. Jag längtar verkligen till valet 2010, då jag hoppas att vi får en klar majoritet av kloka politiker som ser möjligheterna att trygga en långsiktig välfärd före en ideologiskt betingad nedskärningspolitik, som dessutom är destruktiv och vardagsOverklig.
Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: