måndag, maj 18, 2009

Fotbollspremiären är över...

Hej Hej

I går var vädret riktig försommarlikt. Jag tvättade och städade bilarna. Det behövdes verkligen...
Vi spelade också säsongens första veteranfotbollsmatch. Vi spelar i en serie, ej korpen, och vi vann med 4-0. Jag stod i mål och hade en väldigt lugn afton. Laget heter Håbo FF (veteranerna). Jag är gammal målvakt, men jag spelar oftare som utespelare. Vi har dock lite utmaningar i år, vår förra målvakt gick bort för en kort tid sedan, dog i cancer, och vi är några målvakter som får varva lite under säsongen. Jag är ödmjukt glad när jag får spela ute, eftersom resten av utespelarna är så mycket bättre och har en överlägsen teknik i förhållande till mitt spel. Ett bra gäng, med goa gubbar som kämpar för laget och vi har rätt roligt i hop utanför planen också.

Det blev en liten sänkning i golfen också - nere på 34 i handicap.. små, små steg mot USA-touren:-)
Skämt åsido, jag är bara glad om jag spelar hyggligt jämnt och har en bra bollträff. Spelade med min gode vän Sven (rimmar ju faktiskt), och jag gjorde säsongens första birde - 3 slag på ett par 4 hål. Nåväl, kul är det och ännu roligare när det funkar. 

I politikens värld börjar det närma sig valet till Europa parlamentet. På onsdag börjar förtidsröstningen. Gårdagens partiledaredebatt visade att vi nu är mycket mer eniga än förut i den rödgröna koalitionen. Det kommer att fungera bra och jag är säker på att vi hittar en modell för skatterna som kommer att vara gynnsam för alla. Vår politik syftar ju till att en sund politik bygger på välfärdsförbättringar före skattesänkningar, moderaterna och resten av nyliberalerna i regeringen vill göra tvärtom. De rikaste ska få mer, det som är mest utsatta få mindre. Det är nys det som Reinfeldt nämnde om tusenlappen i skattesänkningar till alla. När avgifterna höjts till a-kassan, fackförbunden, trafikförsäkringarna, vårdavgifterna mm, har den tusenlappen ätits upp med råge. Dessutom har matpriserna ökat dramatiskt, bla. grönsaker och frukt med 27% pga. den försvagade kronan.  Hade regeringen satt in snabbare resurser mot arbetslösheten hade kronan haft en starkare ställning och matpriserna hade förmodligen varit lägre. Frågan om Eurons vara eller inte vara kommer att bli en debattfråga framöver. Jag tror att vi kommer att vara mer mogna för Euron i Sverige om 4-5 år.

I fall du inte kan rösta den 7/6, gå och förtidsrösta, ta med dig röstkort och ID-handling. 
Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: