måndag, maj 11, 2009

Ett rött eller blått Europa

Hej Hej

Var i Norrköping i helgen och deltog som handledare på en ledarutbildning. Vi lyssnade också på Ibbe vår partisekreterare. Han var väldigt inspirerande. Han kom tidigt in på våra värderingar. Vi talar alldeles för ofta om siffror och detaljer i stället för vad som är viktigt i våra liv och vår vardag.
Jag håller med. De drömmar och förhoppningar som vi alla har, får sällan eller aldrig tillräckligt utrymme i våra samtal, diskussioner, artiklar eller intervjuer. Det kommer jag för egen del att ändra på. 

Jag vill ha ett rött Europa, för mina barns skull. Vi måste få majoritet i Europa parlamentet för att skapa de bästa förutsättningarna för våra barn. Jag vill minska klimatpåverkan, vi måste få en lägre utsläppsnivå, i hela Europa, men det betyder också att vi i Sverige måste fortsätta den strävan . Moderaterna hävdar att det är bättre att göra rent i andra länder, men glömmer bort Sverige. Vi vill ha schyssta villkor för alla arbetare i Europa. När man söker jobb, ska det vara en självklarhet att lönerna och de övriga anställningsvillkoren inte används för att skapa låglönemarknader och en arbetssituation där de med högre löner petas bort för att samvetslösa arbetsgivare lockar in arbetskraft med låga löner.  Ett sådant Europa vill moderaterna ha. De vill att företagen fritt ska kunna etablera sig utan att anpassa lönenivåerna till de landets praxis. För mina barns skull, när de växer upp, vill jag ha ett Europa med låg klimatpåverkan coh schyssta arbetsmiljöer, så att Europatankens grund om fri rörlighet ska gälla för alla, inte bara för de som tvingas arbeta med låga löner eller som är chef och kan ta en utlandspositionering med hög lön i sitt hemlandbaserade företag.  

Här har vi en av de stora utmaningarna, jag återkommer med några fler. Det viktigaste är:
Rösta den 7/6. Det handlar om våra värderingar och drömmar. Jag vill ha ett rött Europa, hoppas du vill det också.
Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: