söndag, maj 03, 2009

Det handlar om förtroende.

Hej Hej

Efter en bra helg, börjar måndagsfeelingen smyga på . Valborgssången gick hyggligt, jag är glad att kören fortfarande låter mig vara med trots att jag har så mycket frånvaro pga. andra "obligatoriska" politiska möten. 1 maj blev en succe. Vi hade närmare 110 pers på vårt möte. Agneta Hägglund vår oppositionsledare höll ett bra tal, jag höll också ett som handlade om att systemskiftet gått in fas två och Jens Orback vår huvudtalare var både eldfängd och inspirerande.Jag lovade nämligen hela publiken att Jens skulle hålla ett sådant tal, vilket han också påminde mig om efter talet..:-) Vår kyrkovalledare Linnea Hagelin uppmanade alla att engagera sig i kyrkovalet den 20/9. 

Vi fick rapporter från många olika håll om att 1 maj blev en succe för arbetarrörelsen. Det vänder nu. Det känns ända in i märgen. Nu har alla trista "skandaler" betats av och jag är säker på att vi kommer få mer förtroende allt eftersom väljarna ser de negativa effekterna av borgarnas politik i kombination med att vår politik blir tydligare och mer utmejslad för alla, inkl. media. Det är mycket viktigt att Mona känner vårt och mitt stöd, och det har hon, men partiet kommer alltid att vara större än partiledaren. Mona bär sitt ansvar för våra opinionsiffor, jag gör det också. Alla i partiet måste nu visa kraft och ork att ta oss vidare till framtida valframgångar. Det finns inga genvägar, bara hårt arbete och mycket samtal kan få oss framåt och uppåt. 

Det handlar om förtroende. Varje väljare ställer sina rättmätiga krav på oss förtroendevalda. Vi måste handla därefter. När vi blir valda eller är på G att bli valda, ska vår främsta ambition ligga i att agera utifrån de visioner och den politik som vi presenterat. Politiken är i sig grundad i den vardagsverklighet som vi förtroendevalda tillsammans med väljarna befinner oss i. Som förtroendevald får vi aldrig gömma undan denna grund. Ett demokratiskt system är inte starkare än dess svagaste länk. I fall vi politiker glömmer våra grundvärden, blir vi den svagaste länken. Då väljer väljarna andra företrädare som vid tillfället sticker fram hakan och mejslar ut en politik som passar då. Visst är det viktigt att dyker upp uppstickarpariter, enfrågepartier eller tom missnöjespartier, men de dyker upp pga. att vi som förtroendevalda i de etablerade partier inte gör vårt jobb full ut. Fötroendet tar år att bygga upp, men kan raseras på en sekund. 

Med detta säger jag att nu måste vi visa att vi bäst på att leda landet, landstingen och kommunerna. Vi får inte det förtroendet gratis, våra väljare och potentiella väljare förväntar sig att vi ska göra det där lilla extra, den pressen är viktig för att vi inte ska bli bekväma och tro att val vinns genom gamla framgångar. Nej, vår framtidsvision ska vara så bärande att en väljare i lugn och ro ska kunna lägga sin röst på oss och veta att vi är ett parti som befinner oss i människors vardag, som vill investera i människor livschanser och vi vet att rättvisa kräver framgång i vardagen. 

Vi syns i vimlet
Pyry











1 kommentar:

Lisa sa...

Håller med dig! Men jag saknar den tydliga visionen från oss i (S)! Vi har på många håll blivit himla bra förvaltare av det som drev våra föregångare! Eftersom vi är deras efterträdare måste vi också ha en tydlig, bärande, hoppingivande och framförallt trovärdig Vision!! Jag saknar engagemanget från "magen" och det tror jag beror på att vi är så bra på att förvalta! Men jag tror också att det vänder och VI VINNER VALET!! För att VI har möjligheterna till den framtidstron och det engagemanget och den VISIONEN som krävs för att VINNA!