fredag, maj 08, 2009

Verkligheten syns i vardagen...

Hej Hej

Ännu en vardagsvecka till ända. Lagomt bra vårväder. Ska i väg och vara handledare i morgon + söndag på en ledarutbildning i Norrköping. Golfen går sådär men det är ju ändå helg. Jag känner mig hyggligt tillfreds. Kommer nog inte att kolla på hockeyn i kväll, tror nog att familjerådet röstar ner mig i den frågan. Får väl kolla resultatet på text-tv.  I veckan som kommer får vi veta i fall Malena kvalificerar sig till den stora melodifestivalen. Jag håller tummarna.

Den här veckan har jag verkligen grubblat kring hur verkligheten syns i vardagen. Arbetslöshet, håglöshet, tappade sugar, brist på framtidstro. Hur kan vi tackla denna verklighet och få igång en känsla av sammanhang och förhoppningar. Det handlar om att ställa upp för varandra. En av solidaritetens grundpelare. Det är väldigt lätt att stå sig själv närmast, men när tiderna är tuffa måste vi våga och vilja visa medmänsklighet och empati. Att ta hand om sin nästa är i allt väsentligt en sanning som vi ska hålla oss till. Tillsammans ska vi kunna reda ut den här krisen. Vi måste kämpa för en framtid där alla har möjligheter att bidra och ta del av välfärden. Det är socialdemokraternas paroll. Vi måste ta hand om varandra - ställa upp helt enkelt och bjuda till. Jag vet att vi kommer efter valet 2010 att utveckla välfärden i Sverige, nu gäller det bara att härda ut och jobba på så mycket vi kan.

Ha en bra helg
Vi syns i vimlet
Pyry



Inga kommentarer: