tisdag, mars 03, 2009

Vårvindarna vände...

Hej Hej

När jag studerade för ett antal år sedan, insåg jag att någon meterolog skulle jag aldrig bli. Se så rätt jag hade. I helgen fanns det en tydlig sannolikhet enligt mina bedömningar att våren skulle återkomma raskt och tydligt, nu har jag drygt en decimeter blötsnö på tomten... SMHI lär inte sakna mina tjänster. Nåväl, barnen blir glada i alla fall. De har en halvdags friluftsaktiviteter på torsdag och snön är säkert välkommen.  Jag får vänta lite längre med mina golfsvingar. 

Det blev någon rättvisa i melodifestivalen i lördags. Att Malena Ernman tog sig till final, var inte tack vare att jag röstade på henne, däremot var hennes uppträdande både spektakulärt, proffsigt och spännande. Agnes var väl ok, i sin guldförpackning, men Malena lyste klarast. Sarah Dawn Finer, fick inget riktigt lyft trots hissanordningen. Det blev inte samma känsla som den gången hon sjöng I remember love, då hon var riktigt grym. Nåväl, nu närmar sig finalen. Vi får se vilka som kommer vidare efter andra chansen. Tyvärr måste jag säga att årets låtar i stort varit ganska tunna. Ingen riktig hitplåga än, men spelas några låtar tillräckligt ofta lär vi säkert gå och nynna under våren.

På regeringsfronten inget nytt. IF Metall tvingades till en förnedrande uppgörelse kring lönesäkningar. Regeringen blev som vanligt vinnare i grenen - inte ta ansvar för landets ekonomi när det verkligen behövs- 

En fråga som berör mig djupt, men som sällan diskuteras är Jan Björklunds och regeringens tydliga önskemål om att våra barn, så tidigt som möjligt ska få betyg eller som det heter betygslika omdömen. Jag har all respekt för att föräldrar vill veta så mycket som möjligt om barnens utveckling och inlärningsförmåga under hela skoltiden. Dels för att kunna ge stöd som förälder, dels för att kunna få ställa rimliga frågor kring kvalitén på undervisningen. Våra två barn, är 11 och 9 år. Jag har under deras år i skolan och förskolan, haft förmånen att följa deras inlärningsutveckling, via sk. utvecklingssamtal och utvecklingsplaner. Inga betyg, men däremot gemensamma mål för inlärningen, där våra barn, i samverkan med läraren och i bekräftelse med oss som föräldrar lagt grunden för en bra kunskapsplattform och där vi i dialog med läraren fått information kring inlärningen, samtidigt som vi kunnat stödja och motivera hemma.  Jag har inte sett några betyg under hela resan, däremot har vi som föräldrar känt oss trygga med informationen, parat med att våra barn inte blivit utsållade via betyg i fall de, under perioder fått läsa lite mer för att komma i kapp. 

Visst kan vi behöva betyg eller omdömen vid senare åldrar, men att börja sätta betygslika omdömen på barn som går i årsk 1 är på tvärs emot en modern skolform. Vi behöver inte mer betyg, vi behöver däremot mer tid för lärarna att hjälpa de elever som har det tuffast, motivera de elever som klarar sig bra och behöver extra stimulans för att komma till nästa nivå osv.  Jan Björklunds 50-tals skola kan bli en realitet. Vänligen rösta bort honom och borgarna från makten. Vi i inom Socialdemokraterna kommer att fortsätta att  utveckla vår skolpolitk, som vi gjort under de senaste 50 åren. Grunden ligger dock inte i betygen utan kvalitén. 

Vi syns i vimlet
Pyry





Inga kommentarer: