fredag, mars 06, 2009

Men nu blir det varmare

Hej Hej

Mina väderkunskaper är bristfälliga, det vet ni ju. Nu kan jag dock med mycket stor sannolikhet konstatera att det blir varmare väder, åtminstone i mina hemtrakter. Jag höll en öppen föreläsning i går - Systematisk försäljning för företagare- hyggligt med deltagare i Håbo, gjorde en likadan föreläsning i Knivsta i tisdags, då var det ännu fler som lyssnade och deltog i dialogen. Vi pratar kring nödvändigheten att försäljning alltid måste prioriteras när man är egenföretagare. Då hjälper det att vara systematisk och målmedveten. Ha ett tydlig mål och känna sig säker på sin försäljningsmetod. Ni som vill ha lite mer tips, får gärna kontakta mig.. se där, det blev lite marknadsföring också.

När jag är inne på marknadsföring. Anders Borg har gett pudeln ett ansikte denna vecka. Förra sommaren ändrade den nyliberala, borgerliga regeringen bonussystemen i de statliga bolagen, så att man skulle kunna höja bonusarna till chefer, utom VD, från två till fyra månadslöner. Maud Olofsson ville dessutom återinföra VD- bonusarna som vi Socialademokrater stoppade, men hon fick inte med sig de övriga partierna. Nåväl, när Uppdrag granskning avslöjade att VD´n i tredje AP fonden fått en halv miljon i bonus, trots att AP fonderna hade de sämsta resultaten någonsin, fick Anders Borg frossa och la sig på rygg och gjorde en härlig pudel inför de samlade journalisterna. Den var nästan i samma klass om Maud Olofsson krododiltårar, när hon grät för sina barns skull, över att dessa skulle få möjligheten att ärva "den rena kärnkraften", som numera omfamnas av henne och Stureplanscentern. 

Vi har också gjort pudlar, men den sittande regeringen gör fler och det grundar sig i bristen på konsekvensanalyser inför kommande beslut. Eftersom det är bråttom att genomföra alla dessa , i det närmaste ideologiskt omtöcknade, välfärdsnedskärningarna, blir möjligheterna till eftertanke och dialog minimala. Givetvis har regeringen bråttom med sin "avsossefiering". I fall vi kommer till makten 2010, är det fundamentalt att vi ska hindras så mycket som möjligt att återskapa en välfärdsmodell som bygger på solidaritet och gemensam finansiering. På det viset klubbas alla besluten i mycket rask takt, med insikten om att vi får fullt upp med att antingen riva upp- eller modifiera besluten så att de blir anpassade till huvuddelen av svenska folkets vardagsverklighet. Vi socialdemokrater befinner oss i vardagen, nyliberalerna i regeringen är ute på en rymdfärd där de tittar ner på folket. 

Ja, nu är det fredag. Någon i familjen, tror att det är Christine min hustru, vill gärna se Let´s Dance, vi övriga dvs. jag, Albin och Olivia sitter med som "fredagsmysgisslan". Fredagsmys är dock riktigt trevligt och jag kan faktiskt överleva ett trist program, bara jag får en lugn,samlande stund med mina nära och kära..:-)

Vi syns i vimlet
Pyry

2 kommentarer:

Henrik Harr sa...

Hej Pyry,
Ser att du får lika många kommentarer som jag på bloggen (henrikharr.blogspot.com), och tycker att vi bägge förtjänar fler.
Vad sägs om en överenskommelse - en var i veckan?
För övrigt anser jag att "fredagsmysgisslan" ska in i SAOL.
Må bra,
Henrik

Pyry Niemi sa...

Hej Henrik

Roligt att du bloggar också. Jag lovar att kommentera en gång i veckan.. Bra då enas vi om fredagsmysgisslan, har du några kontakter in i akademin..
Må väl
Pyry