torsdag, mars 12, 2009

Ja, nu minns jag sommaren

Hej Hej

På något vis har sommarminnena börjat flocka sig i sinnet. Även om det är mycket snö, så finns vårfeelingen i luften.  Jag längar så innerligt till att gå ut i gräset, barfota. Sitta utomhus i min solstol och läsa spännande böcker. Ha en svalkande drink handen, och familjen runt knuten. Sen finns ju givetvis ett ytterligare tillstånd = Golfkänslan...Pegga upp på första tee, morgonsolen värmer lagomt och efter några provsvingar och uppvärmning slår man ut. Hoppsan det blev ju rakt för en gång skull. Härligt, nu är det bara att knata på. Jag har 35 i handikapp. Ni förstår säkert att min golfkarriär kommer att vara kantad av både medgångar och motgångar. Det viktigaste för mig är att komma ut, tävla mot mig själv eller mot trevliga medspelare. Känns skönt att inte vara så prestigefull. Golfen är bra för den sociala kompetensen och så får man lite kondition också. 

Blev faktiskt lite ledsen för att förhandlingarna mellan facken och arbetsgivarna strandat. Är inte förvånad. Regeringens politik har verkligen satt press på fackförbunden. Höjda avgifter i kombination med en galopperande arbetslöshet, gör att de fackliga organisationerna måste hävda de få rättigheter som de faktiskt har. Det förvånar mig inte att det snubblar på LAS, det är en lagstiftning som är mycket väsentlig, och som regeringen inte kommmer åt utan de fackligas medverkan. 1-0 till facken, jag hoppas att de härdar ut. Littorin ägnar sig åt läpparnas bekännelser- Han beklagar, men i själva verket är Littorin bara lycklig över att facken är hårt pressade. 

Fackförbunden lider förövrigt väldigt mycket av medlemsrasen under 2007-2008. Många förbund slås samman. Servicen till medlemmarna blir sämre pga att fackförbunden har färre anställda och viljan att vara med i fackförbunden blir i frågasatt. Det visste den borgerliga regeringen när den genomförde höjningarna av a-kasseavgiften. Ett cyniskt drag, så genomtänkt och genomanalyserat. Här skulle fackförbundens ställning i samhällslivet nedmonteras, snabbt och mycket radikalt.  Det här är Regeringen Reinfeldts strategi, minska makten hos arbetarna, öka makten hos företagarna. Minska makten hos patienterna, öka makten hos de privata vårdgivarna. Jag skulle kunna räkna upp så många exempel på att systemskiftet är här, och vi står i det närmaste maktlösa. Sverige är i kris, de flesta har det tufft och regeringen tycks känna sig belåtna och klappandes på sina magar. Det viktigaste är ju att vi som har det bra ska få det bättre, medan de som har det tufft måste acceptera en forsatt kamp för en dräglig existens.

Det här ingen gammal Socialdemokratisk retorik, jag lämnar en bild av Sverige 2009...
Regeringen Reinfeldt - välkomna till verkligheten, hoppas rymdfärden varit berikande...

Vi syns i vimlet
Pyry


2 kommentarer:

Mattias sa...

I dag så hördes fåglar kvittra när jag gick hem från jobbet, och i kroppen börjar det längtas efter vår. Till helgen så skall det visst bli 5 till 8 grader i Stockholm, så vi får se hur det blir om någon dag ...

Pyry Niemi sa...

Ja, visst är det härligt med den goa vårvärmen och fågelkvittret. Snön får gärna smälta fort...