måndag, mars 30, 2009

Ja, Sverige är större än man tror...

Hej Hej

Efter en stärkande tur upp till Sälenfjällen  i helgen, känns vårluften extra klar och lockande. Det var helt otroligt mycket snö och skidåkningen blev sådär pga. mycket vallar och hård vind, men mina glada Bålstapolare förgyllde dagarna med mycket roliga och livsgivande samtal. Tack för det. Känns skönt att inte vara tjugo år längre, våra grannar, ett yngre grabbgäng  var betydligt tröttare än vi på söndagmorgonen. Vi fick också se tjejfavoriten Magnus Bäcklund sjunga på After Skin. Kan väl påstå att våra fruar var aningen avis på oss. Hoppas kunna komma i väg nästa år också. Då hoppas jag att vi har råd att åka till Åre. Skidåkningen är betydligt bättre, med längre backar och fler alternativ. Sälen är ok också, men Åre har det bästa förutsättningarna. 

Jag blev glad för Helena Jonssons VM/WC titel i skidskytte. Vilken kanonprestation. Skidskytte är en mycket bra TV-sport.  Jag blev mindre glad över att Frölunda åkte ur i Semifinalen. Mest glad för att Sverige höll tätt mot Portugal, hade dock varit gott i fall det satt en balja, för att vara mer på den säkra sidan.

I det politiska livet råder en slags bonusexplosion. Alla ska hängas ut i dessa bistra tider. Jag har en stor förståelse för att många blir rejält förbannade på höga pensionsavtal och bonusar, samtidigt som vi vanliga löntagare får hålla igen. Känner dock att mediadrevet har nått en peak, dags att hitta något annat att granska och exponera. Det går liksom på tomgång just nu. Jag har också ett lokalt tips, vore väl bra och kolla i Enköping kring frågan om Akuten ev. stängning på nattetid. Varför kan inte allianspolitikerna hålla sams. De lokala politikerna samt en riksdagsledamot vill absolut inte stänga akuten, landstingpolitikerna i alliansen vill absolut göra det. En granskande journalist kunde med enkelhet hitta en del mycket intressanta kopplingar mellan de ledande lokala politikerna och de anställda på Lasarettet som ev. skulle förlora mycket jourersättningar i fall akuten stängdes mellan t.ex. 23-07. Ja, nu har jag droppat något riktigt sensationellt. 

Sen måste jag berömma min partikamrat och vår ekonomiske talesperson - Thomas Östros. Jag tyckte han mycket bra i gårdagens agenda på SVT. Han lyckades få till en nyanserad intervju trots att den kvinnliga journalisten försökte hitta syndabockar i LO och partiet.

Vi syns i vimlet
Pyry



1 kommentar:

Henrik Harr sa...

Hörde att ni hade snöstorm i Sälen i fredags, men du fick tydligen in några åk i alla fall. Grattis!

Intressant med jourersättningarna i Enköping. Varför blir man inte förvånad? "Follow the money" är fortfarande det bästa rådet till den som vill förstå sammanhang i samhället. Tyvärr.

Men drevet måste fortsätta, tycker jag. Inte för att det avskräcker folk från att sko sig. Det är bara så förbannat bra underhållning när folk ertappas med handen i syltburken. Mera sånt!