tisdag, september 08, 2009

Norrköping ... Omstarten fortsätter

Hej Hej
Tog lite bloggledigt i går, sorry. Är i Norrköping fram till torsdag. Har hållt en utbildning i medlemsvärvning i dag och ska medverka på PRO regionala framtidskonferens i morgon och på torsdag. Jag är så imponerad av de frivilliga PRO medlemmarnas glöd avseende medlemsvärvning, tänk om mina fd säljare ens haft hälften av det engagemanget, då hade vi nått våra budgetar på halva tiden.
Jag fick förtroendet av partiet att vara en av Uppsala läns ombud till partikongressen. Jag är också representant i kongressutskottet, ett hedersuppdrag som jag bugar ödmjukast inför. 1100 motioner ska behandlas på knappt 5 dagar, det ska bli spännande men också givetvis krävande. Uppsalas kongressdelegation är en bra blandning av yngre, medelgamla och lite äldre. Medelåldern på kongressen är 46 år, jag är 44 ... så jag får väl anses vara lite yngre..:-)
Omstart för Sverige 2010 ligger i startgroparna. I Håbo kommun arbetar vi aktivt med att få mandat att återta makten efter valet. På landstingsnivå är ambitionen densamma. Det kommer att bli en skittuff och möjligen ojuste valrörelse. Jag är övertygad om att inte minst alliansen kommer att göra precis allt för att behålla makten, det blir säkert en och annan skandal som plockas fram under valrörelsen och negativ campaigning blir nog ett varumärke. Vi kommer säkert också att påpeka bristerna med den borgerliga politiken, men för mig personligen är det viktigare att vi presenterar vår framtidsvision. Det är så lätt att gnälla, men det är tuffare att förklara hur jag/vi som socialdemokrater tillsammans med Mp och V är ett bättre regeringsalternativ. Jag vet att vi kommer att lyckas med detta. Det känns också att vi opionionvindarna med oss. Är det inte märkligt att när vi hade den stora, mycket lyckade rödgröna manifestationen vid Kungsträdgården, toppade DN med artikeln om att Socialdemokraterna aldrig haft så lågt stöd i Stockholm. Det var ju ingen slump, utan ett ytterligare försök att punktmarkera varje rödgrön framgång, med en motgång. Det kommer att utvecklas i den här färdriktningen och borgarna har press och media med sig. Det har också pengarna som kan spenderas på liknande aktiviteter. Jag drar vissa paralleler med USA på nittiotalet när Bill Clinton var president. Alla "affärerna", Whitevwater, Filegate, Lewinsky affärerna var grundlagda via mycket skumma metoder och finansiering. Ingen av affärerna ledde till något mer än en massa negativ publicitet för Clinton med syftet att få tillbaka en republikansk president och inte minst motverka allt reformarbete som Clinton administrationen genomförde. USA hade den bästa ekonomiska utvecklingen i historien under Clinton eran. USA hade riktigt bra diplomatiska förbindelser med omvärlden. Det genomfördes enormt mycket för skolorna, hälso- och sjukvården mm. Nu sitter borgarna vid makten och det kommer att göra allt för att få stanna kvar, ivrigt upplärda av republikanernas metoder. Det kommer att bli tufft, smutsigt och bitvis ohederligt. Tyvärr måste jag säga att "kriget" har börjat. Vi är rustade, och jag ska försöka göra ett hederligt och juste jobb. Hoppas du fortsätter att stödja mitt arbete.
Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: