onsdag, september 02, 2009

Bommersvik...SJ

Hej Hej
Jag är inte den första som besöker Bommersvik, inte den sista heller. Vi har funktionärskonferens i dag och får mycket planerat inför 2010.
I går när jag åkte tåg i från Göteborg, slogs jag av att det var ovanligt mycket folk på tåget. När jag tänker efter har det nog varit så under en längre tid, sen SJ gjorde om biljettsystemet. Vissa har tydligen missbrukat auktionsförfarandet och började sälja biljetter svart. Det vill SJ stävja, känns väl ok att skriva namnet på biljetterna i fall vi fortsatt kan få låga priser på "mindre" attraktiva avgångar. Det är viktigt att SJ fortsätter vara hela folkets järnväg. Jag är mycket bekymrad över den kommande avregleringen, inte minst på de attraktiva sträckorna. Jag tror dessvärre att det inte leder till prisjusteringar neråt, jag tror att vi får en sämre kvalitet i kombination med högre priser. När jämförbara konkurrenter tävlar med varandra på samma marknad, blir situationen som på elmarknaden- priserna ökar, eftersom det är svårt att ta andra alternativ. Visst kan man åka buss och flyg, men de som väljer bussen gör det för att man har tid och det som väljer flyget för att det inte har tid och men råd. Vi som åker tåg, en mycket stor grupp är beroende av transportmedlet och det kommer de tillkommande aktörerna ta ett bra pris för.
Ja, kort i dag igen, måste jobba vidare
Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: