onsdag, februari 25, 2009

Det krävs två för att dansa..

Hej Hej

Efter några dagars vila är det dags att möta bloggen igen.. Det är ljust ute och snön hjälper till. Känns ändå som att vi börjar närma oss golfsäsongen med stormsteg, såg att Tiger Woods ska börja spela igen, efter 8 månaders skadefrånvaro...tänk om jag bara kunde slå ett enda slag lika rakt som han..:-)

Gårdagens hype kring monarkins fortsatta fortlevnad via framtida giftemål, lämnar jag till andra att spekulera kring. För mig är det en ickefråga, men jag förstår att den engagerar många i Sverige. Monarkin är nästan som en religion i Sverige. Så kan det vara..

Jag nämnde tidigare om landstingsfullmäktige. Vi hade en tre timmar lång debatt om den fria dragningsrätten av skattemedel, dvs. företagarnas totala etableringsfrihet i Uppsala läns landsting, så länge de uppfyller de minsta kvalitetskraven kring vård och behandling av patienter eller som den nyliberala majoriteten säger- Kunder...

Vi sträckte ut handen och var beredda att finna en långsiktig lösning som säkert skulle kunna överleva under nästa mandatperiod också, nyliberalerna med Ismail Kamil (fp) gav oss några symboliska spottloskor i den öppna näven och bestämde sig för att driva igenom förslaget utan några konsekvensanalyser och utan rapporteringsskyldighet till landstingsfullmäktige. Vi kommer att följa processen noga, i den mån som vi får någon insyn överhuvudtaget. När vi byter majoritet efter valet, är dessvärre sannolikheten stor att förslaget rivs upp. En signal till nyliberalerna är = Det krävs två för att dansa...vill ni inte bli uppbjudna, får ni sitta som panelhönor eller dansa själva..

Nu blir det varsel om i landstinget också, 260 tjänster ska bort. I fall den borgerliga landstingsmajoriteten lyssnat till oss för två år sedan, är jag säker på att vi sluppit varsel och jobbiga medarbetarsamtal i dag. Nu har majoritetens obefintliga ledarskapsförmåga skapat det uppkomna läget, oerhört trist och typiskt för politiker som inte ser helheten i uppdragen.

Det slog mig också att regeringens oförmåga att utöka statsbidragen till kommuner och landsting är rena förhalningstaktiken..Jag tror att regeringen vill få, inte minst socialdemokratiskt styrda landsting och kommuner att genomföra kraftfulla besparingar, för att ge skjuts till en borgerlig opposition. Nej, det kan inte vara så enkelt, agendan måste ju ha ett större djup än så. Regeringen kan ju inte vara så cynisk..:0

Vi syns i vimlet
Pyry

 

Inga kommentarer: