lördag, juli 11, 2009

Takpannor och sommarskurar

Hej Hej

Vi hade en hellyckad kväll i går i glada vänners lag. Vi brukar träffas på Åbergs museum och käka tapas och dricka gott för att fira semesterns inträde. Därefter poolbad och bastu för dem som önskade hos oss. Lite trött i luvan i morse, men det var bara att kliva upp och cykla i väg till vännerna Tessan och Johan. Jag lovade att hjälpa till med garagebygget, min uppgift var att bära upp tegelpannor till taket, med andra grabbar la pannorna på plats. Mycket pannor blev det, lite stel är jag men i övrigt ok. Vi kämpade på i ett högt tempo för att slippa sommarskurarna. Jag tror minsann att vi hann.

I kväll ska jag och Johan i väg på en lite golfrunda. Han har grönt kort, dock inget officiellt handicap. Ska bli roligt att följa hans spel. Vädret verkar också vara ok. Spelade i går på Sollentuna GK. Det första 9 hålen var riktigt usla. Det regnade från alla håll, jag fick ihop 10 p. Det sista 9 hålen gick bättre, fick ihop 18p. Spelade med gamla konsultkollegan Gunnel. Trevligt att spela på en ny bana.

Lite sommartorka på den politiska fronten. Obama och gänget i G8 gruppen försökte enas om en gemensam klimatstrategi. Halvering av koldioxidutsläppen fram till 2050. De må låta ambitiöst, men i grunden rätt tandlöst. G8 gruppen vill nämligen utgå från dagens nivåer, medan miljöexperterna vill utgå från 1990 års nivåer. G8 länderna står för över 60% av alla utsläpp och det krävs betydligt tuffare målsätningar för att vi ska minska utsläppen under de närmaste 40 åren. Det positiva är dock att USA äntligen börjar intressera sig för miljöfrågorna, efter år av passivitet och ryggradslöshet under Bush-eran. Jag är säker på att Obama kommer att lyckas få igenom en mer offensiv klimatstrategi under de närmaste åren.

Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: