söndag, augusti 06, 2006

Lite trött i början.. Piggare allteftersom

Efter ett trevligt dygn tillsammans med goda vänner, var det slutligen bara vi familjen som umgicks i dag. Varmt och mysigt. Sonen Albin höll sig inne rätt mycket och jag var riktigt stolt över att han möblerade om sitt rum och städade medan vi övriga tog det ganska lugnt. Nåväl mitt nyvaknade intresse för golf börjar ta form. Efter tre lektioner och två rundor börjar jag bli säkrare och tror nog att jag ska kunna komma ner till officiellt handikapp innan säsongen är över. Kul sport, men tidskrävande. Det gäller att planera golftiderna så att jag inte stjäl alltför mycket tid från familjeumgänget.

Börjar känna en viss spänning inför valet. Den sedvanliga nervositeten börjar ta form. Precis som inför ett uppträdande eller dylikt är det lite pirrigt. Det kommer att bli superjämnt, men jag hoppas ändå att väljarna ser skillnaden på konstlade, ofinansierade löften från verklig politik som syns och ger bra välfärd. Blir klart orolig över att alliansen vill sänka skatterna redan nästa år med närmare 50 miljarder. Det är mycket pengar, i Håbo skulle det innebära att vi tvingade säga upp mycket personal inom skolan och äldreomsorgen. Alliansen i Håbo (utom centern) vill utreda om de kan ta bort 2% från intäktsbudgeten, det skulle innebära i runda slängar 12-13 miljoner mindre för förvaltningarna att skapa bra samhällsservice för. Det motsvarar en minskning av personalen med 30-40 personer, varav större delen skulle försvinna i skolan. Inga vidare utveckling för vår kommuns ständigt växande befolkning.

Nåväl, får vi socialdemokrater förtroendet att styra kommunen ytterligare en mandatperiod, ska vi se till att vi har en ekonomi i balans, utan skattesänkningar, vi tror nämligen att det arbetet som utförs dagligen av kommunens personal är effektivt och anpassat till de behov som Håboborna har av god samhällsservice. Ideologiska skattesänkningar är vi defintivt emot.

Vi syns
Pyry

Inga kommentarer: