onsdag, augusti 02, 2006

Började med stress och slutade med förvåning

I dag, blev jag intervjuad av SVT´s finskspråkiga redaktion. Fick bl.a. frågan om vilka minorietetsspråk som är störst i Sverige. Gissade givetvis rätt på finskan, men därefter fick jag rejält pisk på övriga- trodde bl.a. persiska och serbokroatiska (före kriget i Jugoslavien) utövades av många personer i Sverige, men jag glömde bort två språk- samiska och romani, rent slarv det ska verkligen inte upprepas. Tänkte liksom inte på att samerna har ett minoritetsspråk eftersom de funnits i Norden så många år i likhet med romerna, men det finns ju ett sameting och jag ska nu ta lärdom av detta: Tänka efter innan jag svarar.

Valrörelsens närmar sig ett kritiskt läge, nu slipar vi våra slutliga argument och påbörjar ännu en resa inför nästa mandatperiod. Det känns verkligen spännande och jag vet att vi kommer att få ett mycket jämnt resultat mellan oss och den sk. alliansen. Hoppas dock att våra väljare ser skillnaden mellan en rättvis välfärdspolitik där alla ska med och en orättvis modell där en stor del av människorna i Sverige kan komma att marginaliseras pga. sänkta ersättningar, tuffare krav på arbetsmarknaden mm.

Missade dessutom att vår ombudsman Kia fyller 40 år i dag- Grattis Kia.

Inga kommentarer: