torsdag, januari 07, 2010

Midvinternattens köld är hård,,, allra mest för de hemlösa..

Hej Hej

Jag brukar inte göra något väsen om min födelsedag. Senaste gången var på mitt 40 års kalas. En lyckad tillställning som jag minns med värme. I dag har jag dock anledning att lyfta på hatten för alla som skickat gratulationer via Facebook, mail, SMS, telefon och personligen. Tack så mycket, det känns helt ok att bli en 45 åring. Jag känner mig stark både fysiskt och mentalt:-) Det kommer att bli ett bra S-år i år. Det känner jag ända ner till tårna...:-)

SAIK vann i går igen, Leksand fick stryk i förrgår. Det går uppåt och neråt. SAIK har dock en formsvacka. Det kommer att gå bra, men jag blir lite orolig för att det blivit så upphausade. Leksand kommer att ta sig till kvalserien också. I år är de dock inte favoriter, vilket är bra. Jag hoppas det går hela vägen till elitserien.

Såg ett reportage i aktuellt i går om de hemlösa i Sverige och de extra belastningar som de utsätts för i den bistra vinterkylan. 18 000 beräknas vara hemlösa. Vi måste fortsätta att arbeta för nolltolerans mot hemlöshet. Vi bor i ett land där klyftorna fortsätter att växa, och de som är längst ner på" samhällets trappa", utan tillgångar eller inkomster blir givetvis än mer drabbade av den orättvisa fördelningspolitiken. Jag är också ödmjuk inför en nolltolerans, vi klarade inte av att lösa hemlöshetsproblematiken, men antalet hemlösa har ökat under de senaste tre åren och den utvecklingen måste stoppas. Det finns bra metoder, men vi måste arbeta än mer offensivt med både tillfälliga som permanenta boendelösningar och behandlingar. Många är psykiskt sjuka och har dubbeldiagnoser. Alkoholen och narkotikan blir ett sätt att dämpa ångesten i stället för att få chansen att delta i bra behandlingar och terapier. Många vill inte, andra kan inte men i välfärdssverige ska alla räknas in, även de som inte har ett eget hem.

Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: