onsdag, december 02, 2009

Mittens rike... Sundsvall nästa

Hej Hej
Börjar närma mig Sundsvall. Staden ligger ju centralt i Sverige, dock ej mitten, då får vi åka vidare mot Östersund-Åre för att finna centralpunkten. Sverige är avlångt, vackert och vintrigt. Jag besökte Borås i går, kom hem 22.40, landade i säng, vaknade 05.00 och satte mig på bussen till Uppsala för att därefter sätta mig på x-2000 norrut. Mycket resande blir det.
Följer Sveriges EU ordförandeskap någorlunda. I dag ska Borg försöka få igenom tillsynsmyndigheten för finansmarknaden, i går misslyckades Hägglund med att få igenom patientrörlighetslagen, och Reinfeldts misslyckande med klimatöverläggningarna tillsammans med miljöministern Carlgren är betydande. Sverige har många år av lyckade förhandlingar i EU, inte minst inom miljöområdet och det kan bli ett tungt antiklimax i fall Reinfeldt inte lyckas medverka till ett enade mellan USA och Kina avseende klimatutsläppen. Det handlar en hel del om ambitioner. Regeringen vill inte påverka för mycket, eftersom den är väldigt ointresserad av förnyelsebara energikällor och Reinfeldt har ju vid flera tillfällen sagt att Sverige inte ska gå i täten, det måste andra länder göra (eftersom vi är ett så litet land...och har så förhållandevis låg klimatpåverkan). Det är nys, vi måste visa att vi är ett föredöme, i dag, morgon och inför framtiden. Vi kan inte minska våra ambitioner, för att andra inte gör det. Debaclet kring Vattenfall återspeglar den djupa splittring och förvirring som råder i regeringen, kring miljöambitionerna.
Jag fick ju förtroendet att hamna på "valbar" plats, på riksdagslistan i Uppsala län. Det känns väldigt hedrande och jag lovar att göra mitt yttersta för att vi ska vinna valet 2010. I fall du vill diskutera, debattera eller kommentera dagens och framtidens politiska agenda, gå in på Facebook, - Pyry Niemi till riksdagen 201o-, så lovar jag att vara aktiv i den debatten.
Det går bra för både, Leksand och Sandviken AIK, nu gäller det lagen håller hela vägen till elitserien för Leksand och SM-guldet för till SAIK
Vi syns i vimlet
Pyry

Inga kommentarer: