tisdag, december 29, 2009

Ett fantastiskt vinterlandskap....

Hej Hej

Efter en tids "bloggkoma", är jag tillbaka. Mer motiverad och engagerad än någonsin, sugen på att möta 2010 år utmaningar med kraft och mod...

Livet är bra. SAIK ligger i topp i bandyallsvenskan. Leksand leder hockeyallsvenskan. Julen är över för den här gången. Det var riktigt trevligt att vara 10 st övernattande i vårt hus. Julklappsöppningen tog minst fyra timmar och stämningen var på topp. Jag kan inte säga att jag är någon vidare "julaftonsfan", men jag har blivit bättre på att njuta av umgänget och de glada tillropen. Min svägerska Emilia och hennes fästman Pontus, berättade för oss att de förlovat sig i Thailand. Det var en härlig känsla för oss alla, även för mig som fått följa Emilias "resa" in i vuxenvärlden från en lätt rebellisk tonårstid...Jag är så glad för hennes och Pontus skull. Emilia har numera en hög befattning på Make up store och det går riktigt bra för henne och Pontus. Min andra svägerska Sofia, hade kopierat ett gäng julsånger och vi spelade gitarr och sjöng för full hals, inte minst på Adams julsång..Oh helga natt...Jag och Per, Sofias man, sjöng allra mest..Svärmor Liisa och hennes Göran hade med sig riktigt härliga julrätter och jag fick en golfbag av Göran. Christine och barnen hade det bra, det märktes på tillropen, humöret och att dagen gick så snabbt.

I det fantastiska vinterlandskapet måste vi lägga fokus på 2010, det viktigaste året på sen1994 då vi senast röstade bort en borgerlig regering. Jag minns de åren, 91-94 med rysningar och delvis obehag. Massarbetslöshet i Sverige, en statsskuld som var enorm. Räntorna som gick upp med 500% osv. Den nuvarande borgerliga regeringen är inte ett dugg bättre. Deras cyniska politik har försatt Sverige i ett mycket kritiskt läge. Vi har massarbetslöshet igen och det kommer inte att vända förrän om ett år. Vi har Europas näst högsta ungdomsarbetslöshet och ett växande utanförskap. Sverige pensionärer straffbeskattas för att regeringen satsar på den sk. arbetslinjen, sänkt skatt till de som arbetar. Vi har en mycket rikare överklass och en snabbt växande grupp av människor som måste försörja sig på socialbidrag. Klyftorna ökar dramatiskt och Sverige blir kallare (inga liknelser med årstiden) och mer ojämlikt för varje dag.

Det behövs en regering som tar jobbfrågan på allvar. Som vågar utmana utanförskapet och inser att vi inte får bli ett andra klassens land, där vissa får chanser och andra ställs utanför. I dessa tider behöver vi en regering som förstår att det inte går att tvinga svårt cancersjuka att arbeta heltid, eller som inte sänker skatterna för de som har det allra bäst, när de som behöver det mest får det sämre.

Vi har alternativen och framtidsvisionerna. Vi vill skapa mer vuxen-utbildningsplatser inför framtidens yrkesutmaningar, fokusera på kunskap,innehåll och trygghet i förskolan och skolan i stället för elitskolor och fri dragningsrätt på skattemedel åt vinstmaximerande skolföretag. Vi vill införa en modell där kommunerna och skolföretagen måste vara överrens om en ytterligare skoletablering i respektive kommun. Inte som i dag, då skolverket godkänner etableringen och kommunen får snällt acceptera kostnadsökningen, många gånger till nackdel för kommunens skattebetalare som får mer skolplatser än de behöver och pengar måste ev. betalas ut från andra verksamheter för att täcka underskotten i skolverksamheterna.

Kunskap är viktigt, trygghet likaså. Förskolorna och skolorna måste ha tillräckligt med personal som kan förmedla kunskap så att barnens skolgång kvalitetssäkras. Det måste finnas utrymme för personalen att få fortbildning under hela yrkeslivet, som är anpassad till dagens och morgondagens kunskapsutmaningar. Förskolorna får inte bli förvaringsplatser för barnen, det ska finnas utrymme till lek, kunskapsinhämtning och tid att bygga grunden inför den obligatoriska grundskolan.

Vår tid ska komma, efter valet 19/9-2010, ska vi i fall vi får förtroendet återskapa en bra och väl fungerande välfärd, där allas chanser är lika mycket värda.

En gott slut och ett riktigt gott nytt år 2010.
Vi syns i vimlet
Pyry

1 kommentar:

Henrik Harr sa...

Hej Pyry,
Kul att höra att du har haft en härlig jul, även om du, som jag, inte går in för det helhjärtat. Min högtidsstund är Karl-Bertil Jonssons julafton, vilket är den timme på året då jag känner mig mest kommunistisk.
Annars pendlar jag som alltid vilt mellan höger och vänster på den politiska skalan, vilket gör det tveeggat att stödja din kandidatur inför 2010. Jag vill att du ska komma in i riksdagen eftersom du är en vän och jag vill att du ska lyckas med allt du företar dig, men jag kommer aldrig att bli s-märkt. Inte ens lite grann.
Friskolor, till exempel, låter ju faktiskt som något som folk vill ha. "Hemma" i Sandviken, till exempel, röstar ju ungdomarna med fötterna och flyr till friskolor i Gävle på grund av att hemmakommunen säger nej till "elitskolor". Förutom bandy- och orienteringsgymnasierna, förstås. Sådana elitskolor har alltid varit rumsrena, av någon konstig anledning.
Samtidigt vore det ett personligt nederlag att skicka iväg Lukas till en elitskola i en annan del av Stockholm för att den lokala skolan suger. Bättre i så fall att själv bidra till att den blir bättre, men är sådant ens möjligt i Sverige? Att ställa upp som volontär i skolan?
Det enda som känns hopplöst är att vänta på att skolan ska bli bättre av sig själv, eller att politikerna ska "ta tag" i det. Sorry.
Ha det gott,
Henrik